E.Ş. ailesiyle birlikte IŞİD’in ilan ettiği ‘Hilafet Devleti’ne kendi tabiriyle “hicret” etti. Rakka’da örgütün orta düzey kademesinde görev aldı. Ancak şahit oldukları karşısında fikri olarak örgütten koptu. Önce ailesini gizlice Rakka’dan çıkardı, sonra kendisi de Türkiye’ye sığındı. İki yıl hapis yattı. Kendisine yeni bir hayat kuran E.Ş. ile yaptığımız röportaj izleyenlerin yoğun talebi üzerine ikincisini yaptık. Bu bölümde E.Ş’nin yaşadıklarını, IŞİD’e nasıl katıldığını, örgüt içerisinde şahit olduklarını ve Türkiye’ye kaçış sürecine odaklandık:
Röportajdan satır başları:
- Sıradan seküler bir ailenin çocuğuydum anlam arayışı beni dine yönlendirdi
- Önce İlahiyat Fakültesi’ne dinleyici olarak dışarıdan derslere katıldım oradaki Arnavutluk vatandaşı yabancı öğrenciler beni kendi gruplarına davet etti.
- Kendimi ‘Demokrasi Şirktir, oy vermek küfürdür’ tartışmalarının ortasında buldum. Zaman içerisinde Tekfirci Selefi bir çizgiye meylettim. Aynı çizgide bir kızla da evlendim.
- Suriye’de olaylar çıkınca bugünün aranan Ebu Ubeyde mahlaslı İlyas Aydın’ın referansıyla IŞİD’e katılmaya karar verdim. Önce Gaziantep’te IŞİD topraklarına bizi götürecek kişiyle buluşmak için bir otele yerleştirildik. Özellikle bu referanslar ve bölgedeki aşiretler üzerinden örgüte istihbarat sızması çok kolay. Üst düzey yönetime de sızma kolaydı.
- Kadınların IŞİD’e katılımda söz hakları yoktu. Eşleri ne derse yapmak zorunda olduklarından pek çok kadın zorunlu olarak Suriye’ye götürüldü.
- IŞİD 2013’lerde sosyolojisini bölgedeki özellikle Orta Asya ve Doğu Türkistan’dan totaliter rejimlerden kaçan kişilerin propagandaya inanıp sığınanlar oluşturdu.
- Örgüt Türk soyluları Türkmen kenti Tel Afer’de topluyordu.
- IŞİD bir çok kişi suç işlemese de sırf Şeriatı uyguluyoruz diye insanları infaz ediyordu ama idamı hak eden bir aşiret üyesini sırf varlıklı diye kayırdı. Bu çifte standart bende ilk kuşkuyu uyandırdı.
- IŞİD ganimet için daha çok Müslüman gördüğü Ahraru’ş Şam örgütü mensuplarını Mümbiç’te katletti. Bu da İnandıkları değerler için değil ganimet almak için tekfiri kullandıklarını gösterdi bana.
- IŞİD mensupları Ezidi bir kızı cariye yapıp grup seks yaptılar.
- Bir IŞİD toplantısında Cariye / seks kölesi haline getirilen bir Ezidi kızın kalçasına vurup eğlendiklerini görünce örgütün sadece ganimet değil şehvet için de dini kullandığını düşünmeye başladım.
- Örgütün oportünist tavrına göre kendi tabanının da canı önemli değil. Sadece üst kadronun çıkarı için kendi mensuplarını ölüme göndermekten de çekinmediklerine şahit oldum.
- Eleştirilerim sebebiyle Rakka’da hapis yattım. Oradaki işkenceler ve baskılar örgütün aslında sakal bırakmış sarık sarmış Baas olduğunu gösterdi bana.
- IŞİD tabanını da psikopatlaştırmak istiyordu. Öldürdüğü kişilerin cesetlerinin organlarını kesmeyi (Müsle) öğretiyordu. İnsanları korkutarak yıldırmak için şiddeti reklamın iyisi kötüsü olmaz diyerek aşırı biçimde kullandı. İşkence ve infaz çeşitlerini almak için. Tabanın içine mesaj atabilecekleri “Öneri kutuları” kurmuşlardı.
- IŞİD benzeri örgütlerin söylemlerine karşı onların kabul ettiği kaynaklar üzerinden akademik, ilmî çalışmalar yapılmalı. Bu konuda büyük bir eksiklik var.